Elk individu is verschillend. Zo heeft ook elke salesprofiel een eigen stijl. Herken je jezelf in één van de volgende salestypes?
De relatiebouwer
De relatiebouwer richt zich op het ontwikkelen van sterke, duurzame klantenrelaties. Tijd noch moeite wordt gespaard om aan de klantennoden te voldoen, waardoor ze zich vaak heel flexibel opstelle. Er gaat veel aandacht naar het wegwerken van eventuele spanningen in de commerciële relatie. Door op een zorgvuldige en empathische manier de relatie te bewaken, leiden ze de prospect door de sales funnel tot ze een deal kunnen sluiten.
De probleemoplosser
De probleemoplosser haalt veel energie uit het adviserende aspect. Dit type reikt in een handomdraai pasklare oplossingen aan voor de uitdagingen waarmee de prospect kampt, met veel aandacht voor detail. Omdat ze een sterke focus hebben op follow-ups tijdens het hele salesproces, worden eventuele uitdagingen vaak snel en vakkundig aangepakt. Hierdoor wekken ze over het algemeen snel vertrouwen.
De eenzame wolf
De eenzame wolf is over het algemeen een high-performer met veel vertrouwen in eigen kunnen. Dit salestype is ervan overtuigd beter te zijn dan de collega’s. Ze zullen niet snel hulp vragen en staan niet bepaald bekend als teamplayer. Regels zijn er om gebroken te worden. Eigen prestaties wegen sterker door dan teambelang, waardoor ze in de omgang vaak moeilijk te managen zijn.
De challenger
De challenger gebruikt diepe, grondige kennis van de activiteit van hun potentiële klant om de controle over het verkoopsproces te behouden. Ze hebben een intuïtief vermogen om tot de kern van de zaak te komen, en die informatie te gebruiken om een onverslaanbare salespitch af te leveren. Challengers zijn niet bang om controversiële standpunten te uiten en stellen zich assertief op tegenover iedereen met wie ze communiceren.
De harde werker
De harde werker is het salestype dat vroeg begint, laat blijft en altijd ‘the extra mile’ gaat voor de klant. Ze hebben een hoog werktempo, en steken zeer veel efforts in hun pogingen om zoveel mogelijk klanten binnen te halen. Doordat ze over het algemeen niet snel opgeven, kunnen ze tegen een stootje.
Hoewel je hoe dan ook kenmerken vertoont van verschillende salestypes, is er wellicht één bepaald profiel dat het meest aansluit.